Artdirector
Een artdirector heeft bij een reclamebureau of binnen een marketingafdeling de dagelijkse creatieve leiding in handen. De leidende rol is vooral die van aanvoerder. Hij of zij bepaalt de artistieke visie en werkt bij de uitvoering samen met zakelijke directieleden.
De artdirector is verantwoordelijk voor het creatieve proces rond het ontwerpen en ontwikkelen van campagnes en visuele uitingen zoals logo’s, advertenties en reclames. Vaak werkt een artdirector onder een creative director die de creatieve eindverantwoordelijkheid draagt.
Artdirectors hebben een belangrijke rol bij het bedenken, uitwerken en het nemen van beslissingen op het creatieve vlak. Art directors beschikken zowel creativiteit als commercieel inzicht. De art director vormt meestal een creatief team met specialisten zoals copywriters, grafisch ontwerpers, fotografen en/of regisseurs.
Binnen het team is de artdirector vooral verantwoordelijk voor de visuele kant van het project en het laten aansluiten van de algemene lijn van producten en campagnes op de wensen en doelstellingen van de opdrachtgever.
Bij kranten en tijdschriften werken artdirectors nauw samen met redacteuren bij het bepalen van de opmaak van pagina’s en artikelen en het op elkaar afstemmen van inhoud en uiterlijk.