Hotjar
We kennen vrijwel allemaal dat het gebruik van Google Analytics noodzakelijk is voor het beheren van je website. Via Google Analytics zie je ook waar gebruikers vandaan komen, maar niet precies het gedrag van de gebruiker. Een handige tool die dit wel doet is Hotjar. Hotjar is een tool die je inzicht geeft in het gedrag van bezoeker op je website. Hotjar helpt je met het verzamelen van kwalitatieve data met een set van handige analytics instrumenten. De tool verzameld alle informatie die leidt tot een bepaald soort gedrag online. Het is via Google Analytics makkelijk af te lezen welk keuzes klanten hebben gemaakt, maar niet hoe ze tot deze keuze zijn gekomen. Hiervoor kan je Hotjar gebruiken.
Hotjar Tools
De tools die Hotjar aanbiedt bestaan uit:
- Hittemappen
- Gebruikersonderzoeken
- Enquêtes
- Trechtervolgsysteem
- En meer handige trucjes
Met de instrumenten van Hotjar kan je sneller problemen op je site herkennen. Als je via een heatmap ziet dat een tekst slecht gelezen wordt weet je bijvoorbeeld dat deze aangepast moet worden. Of wanneer een doorklikfunctie niet werkt, kan je dit door het gedrag te meten veel sneller oplossen om omzetverlies zo veel mogelijk te verminderen.
Soorten Hotjar paketten
Er zijn verschillende pakketten beschikbaar waar je uit kan kiezen. De bedragen worden per maand hoger als je meer pageviews en recordings per dag wilt inzien. Het pakket wat bij jouw site past ligt natuurlijk aan de hoeveelheid bezoekers die je gemiddeld op de website hebt. Het goedkoopste pakket begint bij €99 per maand met inzicht in 20.000 paginaweergaven en 500 opnames per dag. Bij het gebruik van Hotjar is het belangrijk om alles kortbij te volgen om patronen te herkennen en ontdekken in het gedrag van bezoekers. Je kan Hotjar simpelweg toevoegen aan je pagina’s door een stukje code toe voegen in de HTML van je site of via Google Tag Manager.