First party data
First party data is een term die betrekking heeft op de bron van de beschikbare data. In geval van first party data is er de beschikking over data “uit eerste hand”. Dit zijn dus gegevens die via de eigen systemen worden gegenereerd. First-party data zijn gegevens die bedrijven rechtstreeks van hun publiek, klanten en prospects verzamelen. Dit kunnen dus NAW gegevens zijn of gegevens over online gedrag van websitebezoekers die met behulp van cookies worden verzameld.
Het grote voordeel van het verzamelen van first party data is dat de websitebezoekers ermee hebben ingestemd dat deze eerste hand gegevens verzameld en opgeslagen worden. Dit gebeurt immers door het accepteren van cookies. In dit geval spelen privacy tegenwerpingen dus géén rol. Daarnaast heeft het verzamelen van first party data als grote voordeel dat dit kosteloos kan gebeuren.
Het nadeel van First party data is dat de verzamelde informatie in zekere zin beperkt is. Er wordt alleen informatie verzameld over de huidige bezoekers van een website. Een organisatie die de wens heeft om nieuwe bezoekers of een nieuwe doelgroep te bereiken, zal er ook veel belang bij hebben om op een andere manier (door middel van second- en third party data) aan gegevens te komen.
Verschillende vormen van first party data
Er zijn twee verschillende vormen van first party data te onderscheiden:
- Declaratiegegevens. Dit zijn de gegevens die het publiek zelf heeft verstrekt via bijvoorbeeld een invulformulier op de website en/of een interactieve marketing campagne. Declaratiegegevens kunnen onder andere betrekking hebben op de naam van een persoon, adresgegevens, e-mailadres, land van herkomst en mobiele nummer.
- Gedragsgegevens. Dit kunnen gegevens zijn die betrekking hebben op de acties van een bezoeker op de website. Dit kunnen gegevens zijn die gegenereerd worden met behulp van bijvoorbeeld een Google Analytics pixel. Met behulp van een cookie die in de browser van de user geplaatst wordt, kan het website gedrag van deze persoon worden bijgehouden. Op basis hiervan wordt de cookie aan een bepaald first party audience toegevoegd. Deze informatie kan weer worden gebruikt in een digitale marketing campagne.