Cohort analyse
Met een cohort analyse kun je gegeneerde data verdelen in relevante gebruikersgroepen. Hierdoor wordt het makkelijker waardevolle informatie en patronen te herkennen over groepen gebruikers. Dit scheelt een hoop tijd in vergelijking met het bekijken van elke afzonderlijke gebruiker.
Om een cohort analyse uit te voeren moet je eerst vaststellen naar welke groep (cohort) je gaat kijken. Deze groep is afhankelijk van de specifieke dienst, website of applicatie geanalyseerd moet worden. Vaak delen de mensen in een cohort één of meer gemeenschappelijke kenmerken over een bepaalde periode.
Een cohort kan bestaan uit mensen die in de maand maart de website hebben bezocht. Of een cohort bestaat uit mensen met dezelfde leeftijd of hetzelfde geslacht. Er zijn dus allerlei kenmerken die kunnen vallen onder een cohort. Zolang het onderscheidende kenmerk waardevolle data biedt voor de cohort analyse zit je goed.
Google Search Console
Cohort analyses worden voornamelijk gebruikt voor mobile app- en web analytics. Hier liggen de populairste cohorten bij de ‘join date’. Er wordt daarmee gedoeld op de datum waarop de gebruiker zich aanmeldt, de app downloadt of de eerste aankoop doet. Door de trends in gedrag en uitgaven per leeftijd te bekijken krijg je meer inzicht per cohort. Aan de hand van deze trends kan de kwaliteit voor nieuwe gebruikers beter ontwikkeld worden. Enkele voordelen van een cohort analyses zijn:
- Krijgen van duidelijk inzicht in de hoeveelheid omzet die uit nieuwere en oudere klanten wordt gegenereerd door te groeperen in cohorten
- Visueel kunnen maken of de klant terugkomt en hoe vaak deze terugkomt. Is dit na een jaar, zes maanden of al na één maand?
- Op basis van data vergelijkingen kunnen maken tussen sociale, psychologische en demografische cohorten. Deze data kan vervolgens vertaald worden naar specifieke marketingstrategieën per cohort om de ROI te verhogen
Tegenwoordig is het extreem makkelijk om online data in te zien over je gebruikers. Handige applicaties zoals Google Analytics helpen met het lezen van verschillende soorten data. Het is belangrijk om te weten hoe je deze data kunt meten met het platform wat je gebruikt. Door dit te weten kan een cohort analyse goed uitgevoerd worden.