Firefox
Naast Edge en Internet Explorer is Firefox een van de meest gebruikte internetbrowsers. De gratis browser is ontwikkeld door Mozilla Corporation met de hulp van vrijwilligers. Over de jaren is Firefox steeds populairder geworden. Het geeft namelijk de optie om veel extra soorten software te kunnen downloaden. Een voorbeeld hiervan is de plugin FlashGot, waarmee je makkelijk filmpjes of audio kan downloaden. Een andere bekende extensie is de Firebug voor het gemakkelijk bekijken van de HTML code en CSS van de webpagina. Daarnaast biedt de Firefox browser een aantal verborgen instellingen die het surfen op het web net wat aangenamer, sneller en efficiënter maken.
Firefox opties en mogelijkheden
Naast Firebug en Flashgot zijn er nog een aantal andere handige functies die Firefox aanbiedt:
- Extensies – Firebug, Flashgot, Gmail checker en meer zijn makkelijk toe te voegen aan de Firefox webbrowser
- Bladwijzers – Met één klik kun je pagina’s makkelijk toevoegen aan je favorieten om ze snel terug te vinden
- Pop-up blokkering – Houdt eenvoudig bij welke websites je niet geopend wilt hebben terwijl je op een pagina zit
- Tabbladen – Werk met meerdere tabbladen tegelijkertijd om snel te kunnen wisselen tussen pagina’s
- Op pagina zoeken – Zoek eenvoudig naar bepaalde woorden op de pagina, zeker bij lange stukken tekst is dit erg handig
- Thema’s – Kies uit diverse thema’s/sjablonen om te downloaden om de Firefox webbrowser aan te passen naar je eigen smaak
- Inzoomen – Vergroot en verklein de webpagina zonder rare verhoudingen met crtl- of crtl+
Firefox voor marketeers
Firefox besloot in 2019 een provocerende marketingstunt neer te zetten om meer gebruikers te winnen. De browser probeert bewust de web analytics data van adverteerders en uitgevers te vervuilen. Dit idee kwam uit de pijn van gebruikers die constant werden lastig gevallen met retargeting advertenties. Je bent er vast bekend mee: je kijkt naar een paar schoenen, koopt ze misschien zelfs. Vervolgens word je op vrijwel elke website of app gebombardeerd met dat paar schoenen.
Firefox hoopte met het tegenhouden van retargeting campagnes de loyaliteit van gebruikers te winnen. Als marketeer is dit natuurlijk een pijnlijke actie. Door remarketing toe te passen kun je klanten overhalen toch over te gaan tot conversie. Aan de andere kant kan dit juist een uitdaging bieden. Er zijn ontzettend veel add-ons die toegevoegd kunnen worden aan de webbrowser. Hierdoor kun je op andere manieren de klant bereiken met de Firefox webbrowser.