Effie Awards
Ook wel: EFFIE’s
De Effie Awards zijn de jaarlijkse vakprijzen voor effectieve marketingcommunicatie. De prijzen worden wereldwijd in meer dan 30 landen uitgereikt. De Effie Awards werden in 1968 opgezet door de American Marketing Association.
Sinds 1983 is er ook een Nederlandse editie van de Effie Awards. De organisatie van de Nederlandse EFFIE’s is in handen van brancheorganisaties BVA en VEA. De Effie Award is de belangrijkste communicatieprijs van ons land.
De awards worden uitgereikt in verschillende categorieën. Ingezonden campagnes moeten een belangrijke of doorslaggevende rol gehad hebben bij het bereiken van buitengewone marketingresultaten.
De vier categorieën zijn:
- Gedragscampagnes Lang
- Gedragscampagnes Kort
- Merkcampagnes
- Maatschappelijke campagnes
Elke categorie heeft een eigen jury, waarvan de leden zowel van adverteerders als bureaus afkomstig zijn. De jury’s kiezen binnen hun categorie zowel de campagnes als de kleur die de awards verdienen (goud, zilver of brons). In een volgende ronde worden de winnaars en juryrapporten definitief bepaald en vastgesteld door een hoofdjury waarin alle categorieën vertegenwoordigd zijn.