Uitstappercentage
Ook wel: exit rate
Het uitstappercentage van een webpagina drukt het aantal bezoekers uit dat bij het bezoeken van die pagina de website verlaat. Dit wordt uitgedrukt als percentage van het totale aantal bezoekers van de betreffende pagina. Voor bezoekers die de website via een bepaalde pagina hebben verlaten is die pagina de uitstappagina.
Een hoog uitstappagina kan in theorie betekenen dat veel bezoekers op de betreffende pagina de informatie vonden die zij zochten. Meestal is echter het tegengestelde het geval. Hoe dan ook zal een bedrijf bij zoveel mogelijk bezoekers een conversie laten plaatsvinden voor zij de website verlaten. Dit betekent dat het uitstappercentage van reguliere pagina’s zo laag mogelijk gehouden dient te worden.
Het uitstappercentage kan onder meer worden verlaagd door door ervoor te zorgen dat bezoekers passende en overtuigende content krijgen voorgeschoteld en makkelijk, zonder frictie, naar gerelateerde informatie en conversiemogelijkheden kunnen navigeren.
Met behulp van event tracking kan inzicht worden verkregen in de reden voor het verlaten van de website, zoals het doorklikken naar een bepaalde externe website.