RFM Analyse
Een RFM analyse wordt ingezet om inzicht te krijgen in de meest waardevolle klanten van een organisatie. Er wordt hiervoor ingezoomd op de Recency, Frequency en de Monetary Value van een bestaande klant. De RFM analyse is een methode die veelvuldig wordt ingezet door ondernemers. De analyse is uit te voeren op basis van de eigen data en de resultaten zijn op een eenvoudige manier te interpreteren. Daarnaast is de RFM analyse een zeer effectieve methode om de waarde en de potentie van de bestaande klanten zoveel mogelijk te benutten. Er wordt hiermee een kostentechnisch aantrekkelijke keuze gemaakt. Het aantrekken van nieuwe klanten kunnen immers zwaar op de marketinguitgaven drukken.
De RFM analyse bestaat uit drie componenten:
- Recency. Wanneer heeft een specifieke klant voor het laatst een aankoop gedaan?
- Frequency. Hoe vaak doet een klant aankopen?
- Monetary. Hoeveel omzet heeft de klant u opgeleverd?
De achterliggende gedachte bij de uitvoer van een RFM analyse dat de klanten voor alle drie de componenten een score toegewezen krijgen. De klanten die op alle drie de componenten hoog scoren, behoren tot de meest waardevolle klanten. Naast deze loyale klanten kunnen ook klanten die aandacht nodig hebben of verloren lijken te gaan in kaart worden gebracht.
De uitvoer van een RFM analyse is interessant om te groeien als bedrijf door meer rendement te halen uit de bestaande klantenkring en om de marketingmiddelen op de meest effectieve manier in te kunnen zetten. De analyse kan immers de basis vormen om gericht te kunnen communiceren naar specifieke klanten of klantgroepen en om zelfs het productaanbod hierop aan te passen.