Dwell time
De term dwell time gaat over de tijd die bezoekers op een website doorbrengen tot ze weer teruggaan naar de zoekpagina. Des te langer de dwell time duurt des te beter je website gaat scoren in de zoekmachine. Wanneer bezoekers langer op je website zitten betekent dat voor zoekmachines dat je een fijne website hebt om over te navigeren. Waar de dwell time naar kijkt is:
- De kwaliteit van je website in navigatie en cross linking
- De relevantie van je website in content en back linking
Niet alleen de eerste pagina waarop een bezoeker komt telt mee in de dwell time, maar ook andere pagina’s van je website. Om ervoor te zorgen dat bezoekers langer op je website zitten is het slim om zo goed mogelijk gebruik te maken van cross linking op je website.
Hoe werkt dwell time?
Er zijn verschillende manieren waarop een bezoeker op je website terecht kan komen bij dwell time. Een bezoeker kan via backlinks van andere websites en door zoekresultaten op je website terecht komen. Wanneer een bezoeker op je website komt wil je niet dat deze de website binnen enkele seconden weer verlaat. De tijd die de bezoeker besteedt op de website wordt geregistreerd bij dwell time. Dit wordt gemeten vanaf de eerste pagina die de bezoeker bezoekt en de andere pagina’s die in dezelfde sessie bezocht worden. De registratie van de dwell time stopt vanaf het moment dat de bezoeker de website verlaat. Er wordt dus gekeken naar de totale tijd dat een bezoeker “dwaalt” op de website.
Dwell time wordt vaak door elkaar gehaald met de gemiddelde tijd op een website. Bij de sessietijd wordt het direct intypen van de URL ook meegeteld waar dwell time dit niet meetelt. Dwell time kijkt meer naar de relevantie en kwaliteit van de website en niet zozeer naar vindbaarheid.