Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is een model waarmee je een organisatie op een visuele en systematische manier in kaart brengt. Alexander Osterwalder ontwikkelde het Business Model Canvas, welke hij baseerde op zijn eerdere werk; Business Model Ontology. Het Business Model Canvas dient als blauwdruk voor de strategie van een bedrijf.
Het Business Model Canvas bestaat uit de vier hoofdgebieden van een bedrijf: klanten, aanbod, infrastructuur, en financiële levensvatbaarheid. Deze zijn onderverdeeld in negen bouwstenen waarmee een bedrijf volledig in kaart wordt gebracht.
De negen bouwstenen
- Klantsegmenten
Aan welke doelgroep(en) de organisatie waarde biedt. Tijdens segmentatie dienen de eigenschappen van de doelgroep in kaart te worden gebracht. - Waardepropositie
Bepaal wat het bedrijf te bieden heeft en waarom de klant voor dit bedrijf kiest. De waardepropositie omvat alle voordelen die het bedrijf biedt aan de klant. Stel vast waarin het bedrijf verschilt van de concurrentie. - Klantrelaties
Stel voor ieder klantsegment vast op welke manier je in contact staat met het segment. - Kanalen
Effectief gebruik van verschillende kanalen zorgt voor een duidelijke communicatie van de waardepropositie van het bedrijf. Bekijk welke kanalen relevant zijn om (potentiële) klanten te bereiken. Hierbij kunnen online en offline kanalen gecombineerd worden. - Inkomstenstromen
Het verdienmodel voor ieder klantsegment. - Hulpbronnen
De fysieke, intellectuele, en menselijke middelen die benodigd zijn om het businessmodel te laten werken. - Kernactiviteiten
De belangrijkste activiteiten die ervoor zorgen dat het businessmodel werkt en die de waardepropositie van het bedrijf creëren. - Partners
Samenwerkingen met anderen. - Kostenstructuur
Alle kosten die het bedrijfsmodel met zich meebrengt.