Ook wel: klantprofiel of buyer persona
Een ideal customer profile (ICP) is een framework waarin de karakteristieke eigenschappen van de ideale klant voor een product of dienstverlening wordt weergegeven.
Bij het opstellen van dit soort (B2C) klantenprofielen (ook wel buyer persona’s genoemd) wordt er gekeken naar segmentatiecriteria zoals leeftijd, locatie, hobby’s, functie, inkomen, koopgedrag, doel/ motivatie en uitdagingen en/of pijnpunten. Als er een B2B klantprofiel wordt opgesteld zijn aspecten als bedrijfsgrootte, aantal medewerkers en jaarlijkse omzet.
Belangrijkste doelstelling opstellen van een klantprofiel
Op basis van dit ideale klantprofiel kan een goed business development plan worden geformuleerd. Daarnaast kan op basis van het ICP worden bepaald of nieuwe mogelijkheden en/of ontwikkelingen met betrekking tot een aanbod een “match” vormen met de beoogde doelgroep.
Een “ideal customer profile” wordt ook wel een “ideal client profile” genoemd en heeft veel verwantschappen met een weergave van een prospect persona en het in kaart brengen van een decision making unit. Op basis van de ICP kan een sales funnel worden opgesteld. Op basis van deze plannen kan een CRM systeem worden geoptimaliseerd.
Het opstellen van de ideal customer profile biedt een organisatie alle mogelijkheden om de doelgroep op de meest gerichte manier te benaderen en wordt er niet “met hagel geschoten” waardoor de ROI (return on investment) lager is. Marketeers hechten (letterlijk) veel waarde aan het opstellen van een klantprofiel omdat het op basis van dit “signalement” veel eenvoudiger is om nieuwe leads te vinden, nieuwe prospects te kwalificeren, account based marketing vorm te geven (marketinguitingen personaliseren) en een klantenbinding op te bouwen.