Porter Kostenleiderschap

Betekenis: Porter Kostenleiderschap

Porter’s kostenleiderschap is een van de drie generieke concurrentiestrategieën die Michael Porter (ook bekend van het vijfkrachtenmodel van Porter) omschrijft. Naast de andere twee concurrentiestrategieën (differentiatie en focus) is er dus kostenleiderschap. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een strategie waarbij er voornamelijk gekeken wordt naar prijs. “Hoe kunnen we ons product of service zo goedkoop mogelijk maken om zo goedkoop mogelijk het in de markt te zetten?” is de vraag die hierbij centraal staat. 

Bij kostenleiderschap als concurrentiestrategie van Porter horen een aantal stappen. Allereerst een focus het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dit zorgt voor een lage kostprijs (onderverdeeld in vaste en variabele kosten). Vervolgens vertaalt deze lage kostprijs zich door naar ofwel hogere marges voor de producent en dus meer winst ofwel lagere prijzen voor de consument, gepaard met een hogere afzet.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]