Scrum
Wanneer je team werkt met de scrum werkwijze vergroot je de wendbaarheid om zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen van de eindgebruiker en doelgroep. Bij scrum ga je in plaats van plannen schrijven, ‘sprints’ maken. Deze sprints worden in de ‘scrum guide’ events genoemd en geven het proces structuur. Je levert bij een scrum werkwijze op korte termijn werkende producten en bent constant in gesprek met je team over de resultaten die geboekt worden. Vanuit deze resultaten kunnen er ook nieuwe producten ontwikkeld worden.
Scrum hulpmiddelen
Tijdens het scrum proces zijn er een aantal hulpmiddelen waar je gebruik van kan maken:
- Product backlog – Prioriteiten lijst met kenmerken en eisen van het eindproduct vertaald naar concrete tussenproducten die continu geactualiseerd wordt
- Sprint backlog – Verzameling van geselecteerde product backlog items voor de huidige sprint die elke sprint opnieuw gemaakt wordt. Bevat items die het meeste klantwaarde opleveren op dit moment
- Acceptatiecriteria – Critera die van tevoren en tijdens de sprint planning worden opgesteld om na afloop van de sprint het behaalde resultaat te beoordelen
- Scrumbord – Bekendste hulpmiddel van scrum. Het scrumbord heeft kolommen met To Do, Busy en Done. Door middel van het scumbord is het team altijd bewust van het werk wat gedaan moet worden en welke obstakels er zijn waar op ingespeeld moet worden om het sprintdoel te behalen
Rollen binnen scrum
Er zijn vier vaste rollen binnen een scrum die samen werken om de beste resultaten te behalen:
- Ontwikkelteam – Multidisciplinair, zelf organiserend team die tot 80% van het eindproduct produceert
- Product Owner – Nauw betrokken opdrachtgever met productverantwoordelijkheid. De Product Owner bepaalt prioriteiten, behoudt contact met stakeholders en vertaald hun wensen op de product backlog
- Scrum Master – Coach van de Product Owner en het ontwikkelteam voor optimale prestaties. De Scrum Master zorgt voor snelheid, reflectie, overzicht en bewaking van het proces
- Stakeholders – Kan vertaald worden naar gebruikers, beslissers en belanghebbende. Hun wensen worden aan de Product Owner gecommuniceerd en tijdens de review van een tussenproduct geven ze feedback
Voordelen scrum werkwijze
De kracht van scrum is dat je geen onnodig geld verspild aan een product of dienst waar jaren over nagedacht is die vervolgens flopt als deze op de markt komt. Met scrum kijk je naar de reactie van klanten terwijl je producten of diensten uitbrengt. Dit kunnen producten zijn, maar ook ontwerpen op social media. Met de feedback die de awareness brengt kan je het design of idee aanpassen zodat deze als succes op de markt komt. Omdat samenwerken het middelpunt is van scrum zijn er 5 waarden waar een succesvol scrum aan voldoet: toewijding, moed, focus, openheid en respect.