Metafoor
Ook wel: beeldspraak
Een metafoor is een vorm van beeldspraak die een boodschap overtuigend neerzet, door het maken van een vergelijking. Bij de stijlfiguur metafoor wordt een simpel en herkenbaar voorbeeld genomen om iets duidelijk te maken of te overtuigen.
Metaforen kunnen helpen om iets tastbaar te maken. Zo is de paarse krokodil uit de OHRA-reclame een voorbeeld en symbool voor bureaucratie en onnodige regeldruk.
Met een metafoor kan met weinig woorden een beeld worden opgeroepen. Bijvoorbeeld met de vergelijking ‘voetbal is oorlog’: Je ziet twee partijen tegenover elkaar staan, de spelregels ondergeschikt makend aan het doel (de overwinning). Veel spreekwoorden zijn ook metaforen, zoals ‘wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten’.
Je kunt metaforen inzetten om te pleiten voor een bepaalde visie of mogelijke te kiezen richting. Zo kan een metafoor worden gemaakt waarin een organisatie wordt vergeleken met een auto: Om te kunnen rijden zijn veel verschillende onderdelen nodig. Er is een vertrekpunt en een bestemming, er zijn hobbels onderweg en je kunt links en rechts worden ingehaald. Om sneller te gaan kun je een sterkere motor inbouwen of een betere chauffeur achter het stuurt zetten. Om onderweg niet te stranden zijn goed onderhoud en op tijd tanken belangrijk.
Metaforen worden niet alleen in de marketingwereld gebruikt om iets te verkopen. Vooral in de politiek wordt heel veel gebruik gemaakt van metaforen.