Ook wel: KPI, kritieke prestatie-indicatoren (KPI), metric of key figure
Key performance indicators (Nederlands: kritieke prestatie-indicatoren) zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. KPI’s worden gebruikt om het succes van een organisatie in het algemeen objectief te kunnen meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne te peilen. Deze eenheden maken de mate van succes en de voortgang van het nastreven van langetermijndoelen inzichtelijk.
Voorbeelden van KPI’s:
KPI’s kunnen worden opgesteld voor verschillende aspecten van een organisatie, zoals financiële prestaties, operationele efficiëntie, klanttevredenheid en marketingresultaten. Om een beter beeld te geven van mogelijke toepassingen, hebben we enkele veelgebruikte voorbeelden van KPI’s opgesomd:
De mate van kritiek onderscheidt een key performance indicator van andere prestatie-indicatoren. Organisaties hebben doorgaans zeer veel informatie beschikbaar over het eigen functioneren, maar de KPI’s zorgen voor een hanteerbaar beeld op basis van de meest essentiële statistieken.
Doelstellingen meetbaar maken met KPI’s
Vaak zetten organisaties hun langetermijnstrategie om in operationele doelstellingen. Door binnen deze doelstellingen KPI’s op te nemen, wordt het halen van deze doelstellingen meetbaar (SMART). Cruciale activiteiten en aandachtsgebieden voor het halen van de doelen worden kritieke succesfactoren genoemd.