Google Penguin
Google Penguin is de term voor een algoritme update van de zoekmachine die betrekking heeft op het verhogen van de kwaliteit van de links tussen de websites. De belangrijkste doelstelling van de Google Penguin update is het tegengaan van linkspam dus het misbruik van de link mogelijkheden.
De Google Penguin update vond plaats in april 2012. Vanaf die tijd beoordeelde de zoekmachine niet alleen op de kwaliteit van de platforms zelf maar ook op de kwaliteit van het linkprofiel van de betreffende website. Dit gaf een compleet andere richting aan de linkbuilding strategieën die tot dusver werden toegepast.
Er vond een transformatie plaats van het verkrijgen van een zo groot mogelijk aantal links naar het bemachtigen van kwalitatieve links die een daadwerkelijke toegevoegde waarde bevatten. Op deze manier werd er een einde gemaakt aan link-uitwisselprogramma’s die werden ingezet om hoger in de zoekresultaten te komen.
Deze link-uitwisselprogramma’s werden gezien als black-hat SEO. Ook de Google Penguin update heeft ontwikkelingen ondergaan. De Google Penguin update die in 2012 geïntroduceerd is, was de 1.0 versie. Inmiddels is Google Penguin 4.0 actueel waarbij er geen sprake meer is van een terugkerend filter maar een realtime beoordeling van websites.
Factoren die van belang zijn om te voldoen aan de Google Penguin update:
- Ankertekst, de link die klikbaar wordt gemaakt om de bezoeker naar de andere pagina te brengen, moet voorzien zijn van het hoofdzoekwoord of een relevante zoekterm. Daarnaast beoordeelt Google de relevantie van de zinnen die rond deze link staan.
- Title tag, een extra html attribuut dat je kunt toevoegen aan je link om een titel aan je link te geven. Dit wordt voor je bezoeker zichtbaar als deze persoon met de muis over de link heen gaat. Google ziet deze titel terug in de code waardoor er waarde kan worden gekoppeld aan de link.
- Relevantie. Interne links op je website of externe links die naar jouw website gaan, moeten relevant zijn om waarde over te brengen. Het creëren van een natuurlijk linkprofiel vormt een belangrijke factor bij de Google Penguin update.