UTM Tag
Om resultaten van marketingcampagnes inzichtelijk te maken kun je UTM tags aan links toevoegen. De Urchin Tracking Module (UTM) tag is een vorm van URL tagging op links. Hierdoor kan duidelijk herleid worden op Google Analytics waar welke resultaten uit komen. UTM tags zijn de Google Analytics versie van URL tagging. Elk soort analytics systeem heeft een vorm van URL tagging. UTM tags zet je in de URL van een (landings)pagina. Doordat de tags makkelijk gelezen kunnen worden door Google worden ze gelijk vertaald in de Google Analytics parameters. Deze tags sturen extra informatie mee naar de Google Analytics van de website. Er zijn in totaal 5 UTM tags bedacht die aan links gekoppeld kunnen worden.
- Utm_medium: Deze tag meet via welk medium de bezoeker binnengehaald wordt op generiek niveau
- Utm_source: Deze UTM tag kijkt naar de herkomst van de bezoeker en is terug te vinden als ‘Bron’ of ‘Source’ op Google Analytics. De source moet te alle tijden passen of vallen onder het medium. Ook wel de campagne waarbinnen de link wordt gedeeld
- Utm_campaign: Deze tag onderscheid uit welke campagne de bezoeker komt, probeer altijd in campagnes te denken
- Utm_term: Dit het zoekwoord waarmee de bezoekers worden gelokt. Het is niet verplicht deze in te vullen en hij kan ook voor andere opties gebruikt worden
- Utm_content: Deze UTM tag omschrijft de aangeklikte inhoud. Wordt voornamelijk ingezet om A/B groep uit elkaar te houden bij een A/B test. Of voor het formaat van de uiting of banner te taggen als het om display content gaat
Uitleg en voorbeeld UTM tag
Stel dat onze website een “Back to School” campagne uitvoert via Facebook. Hiervoor is geen utm_term of utm_content nodig. Dan ziet deze link er zo uit:
http://www.marketingtermen.nl/back-to-school-actie?utm_source=facebook&utm_medium=social& utm_campaign=activate_ back-to-school-actie
Wanneer deze actie via een nieuwsbrief verspreid wordt, met 1 banner en een tekst halverwege. De bovenste banner heeft de tekst “Back to School Actie”. Deze link ziet er als volgt uit:
http://www.marketingtermen.nl/back-to-school-actie?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email& utm_campaign=activate_ back-to-school-actie&utm_term=Back-to-School&utm_content=top-banner
Er zijn geen echte acties van waar de linkjes vandaan komen. Deze linkjes zijn als voorbeelden gegeven om een voorbeeld te geven van het gebruik van UTM tags.