Google Shopping Actions
De Google Shopping Action biedt de consument de mogelijkheid om rechtstreeks te shoppen op elk Google device. Je kunt handmatig via je telefoon, tablet of computer bestellen, maar ook stemgestuurd via de Google Assistant. Dit maakt het sneller, simpeler en meer gepersonaliseerd voor consumenten om online te shoppen. Met het succes van andere marktplaatsen zoals Amazon.com heeft Google de Shopping Actions marktplaats opgezet. Hiermee hopen ze het marktaandeel niet te verliezen aan Amazon. Maar wat maakt Google Shopping Actions nou anders?
Universele winkelmand op Google
Er zijn dagelijks honderden miljoenen mensen die een zoekopdracht uitvoeren op Google. Het proces startte eerste instantie bij de zoeker die inspiratie vond op Google. Vervolgens werden de aankopen voltooid bij een andere retailer. Nu is het mogelijk gemaakt om direct producten aan te schaffen via Google Shopping Actions. Via deze functie krijg je een universeel winkelmandje waardoor men makkelijk via hun Google apparaten kunnen bestellen. Het wordt ook steeds populairder om spraak gestuurd te bestellen via een Google Home device. Hiervoor is een aparte manier van marketing genaamd Voice Commerce.
Amazon.com VS Google Shopping actions
Eerst zei Google niet in een retailer te willen veranderen. Maar door het snel groeiende marktaandeel van Amazon is het zoek-en-vindt bedrijf toch van koers verandert. Via Google Shopping Actions wil Google de samenwerking met retailers aangaan. Door vraag en aanbod samen te brengen op de meest gebruikte plek waar men zoekt naar producten en diensten; Google. Het voordeel is dat je makkelijk producten aan je winkelmandje kunt toevoegen over de gehele dag. Alles wat in je mandje zit kan in één keer besteld worden. Ook als de producten van andere retailers zijn. Er wordt dus nog steeds gekocht bij de retailer, alleen via de universele marktplaats: Google Shopping Actions.