Last Mile Delivery
Het laatste gedeelte van de weg die een product of pakketje moet afleggen wordt ook wel Last Mile Delivery genoemd. Dit is één van de belangrijkste stappen in de supply chain. Dit is omdat het extreem belangrijk is dat een bestelling goed aankomt bij de consument. Daarnaast is het ook de stap die het meeste geld kost in deze fase van de supply chain.
Consumenten zijn niet bewust van het complexe proces wat hoort bij het bezorgen van een pakketje. De bestelling wordt bij de retailer geplaatst. Maar de verantwoordelijkheid van de bezorging ligt bij de pakketbezorger. De pakketbezorger is direct verantwoordelijk voor de Last Mile Delivery. Zij leveren mee aan de totale klantervaring. Het is hun verantwoordelijkheid om de bestelling zo goed mogelijk te leveren voor een goede Last Mile Delivery.
Het belang van Last Mile Delivery
Met het gemak en de hoeveelheid keuze bij online shoppen wil de consument ook een soepele levering. De controle die mensen willen hebben over de reis die het pakket aflegt is hoger dan ooit. Daarom is het niet verrassend dat dit logistieke onderdeel veel geld kost. De Last Mile Delivery bedraagt ongeveer 30% van het totale kostenplaatje. Het kostenplaatje bevat warehousing, technologie, fulfillment met voertuigen-, benzine-, en arbeidskosten. Door deze kosten op een rijtje te krijgen kan er gekeken worden hoe dit kostenplaatje verlaagd kan worden.
- Warehousing: Hoeveelheid opslagruimtes en de locaties ervan
- Technologie: Hoe de supply chain in kaart wordt gebracht. Van de inkoop, opslag, bestelling tot de Last Mile Delivery van de producten
- Fullfillment: De verpakking, hoeveelheid bestelling en order fulfillment
- Last Mile Delivery: Wat is de leveringstijd, wordt er goed omgegaan met de pakketjes en wat is de omvang van de orders
Een retailer die gebruikt maakt van zelfstandige pakketbezorging zoals PostNL of DHL is alsnog zelf verantwoordelijk voor de levering bij de klant. De kosten voor voertuigen en benzine zijn wel voor de bezorgingsdiensten. Wanneer een retailer zelf verschillende fysieke winkels heeft is het slim om gebruik te maken van een Ship from Store systeem. Dit maakt het verzenden en verdelen van producten aanzienlijk goedkoper, sneller en klantvriendelijker. Als bedrijf is het van belang te kijken naar de goedkoopste en vriendelijkste manier van bezorging. Aangezien slechte Last Mile Delivery kan zorgen voor hoge kosten en ontevreden klanten.