Viewability
Viewability is de mate of waarschijnlijkheid dat een advertentiepositie zichtbaar is voor de bezoeker van een website. De KPI ad viewability wordt uitgedrukt in een percentage van het totale aantal weergaven waarbinnen een banner of bannerpositie daadwerkelijk in beeld is geweest.
Banners kunnen niet ‘viewable’ zijn doordat ze worden afgedekt door andere onderdelen van een pagina of doordat ze zich buiten de viewport van de browser bevinden en een bezoeker moet scrollen om de positie te kunnen zien.
Sturen op een hoge viewability voorkomt dat advertenties worden ingekocht die door bezoekers niet worden gezien. Dit is vooral belangrijk voor campagnes op basis van CPM. Onzichtbare advertenties die worden geplaatst op basis van CPC of CPA zullen de adverteerder niets kosten, maar ook geen verkeer, bekendheid en andere waarde opleveren. Een lage viewability kan ook een indicatie zijn voor advertentiefraude.
Hoe wordt viewability berekend?
Sinds 2014 is viewability en de wijze waarop deze wordt berekend een door het IAB vastgestelde standaard. Een banner wordt als viewable gezien zodra minstens 50% van de pixels gedurende op zijn minst één seconde in beeld is verschenen. Voor een videoadvertentie is dit tenminste twee seconden. In de praktijk worden ook wel andere, vaak hogere criteria gehanteerd.