Custom audiences
Custom audiences gaan over gerichte advertenties aan betrokkenen binnen een doelgroep. Deze worden gemaakt door informatie te bemachtigen over de gebruiker. Hierbij kun je denken aan data zoals emailadres, telefoonnummers en zoveel mogelijk andere persoonlijke informatie. Aan de hand van deze informatie kunnen marketeers de betrokkenen gebruiken om gerichte advertenties aan te tonen.
Dit wordt gedaan door de lijst met gegevens te matchen met data van het platform. Aan de hand van deze matches kan er een doelgroep vastgesteld worden. Of er wordt juist gekeken welke personen duidelijk niet in de doelgroep moeten. Door deze persoonlijke informatie over gebruikers te verzamelen kan een custom audience gecreëerd worden.
Privacy en customer audience
Het probleem bij een custom audience is de welbekende privacy kwestie. De Europese koepel van privacy toezichthouders, de EDPB, geeft hier meer duidelijkheid over. Het is van belang dat je de gebruiker verteld/de optie geeft dat hun informatie voor andere doeleinden gebruikt wordt. Zolang je dit doet, is het creëren van een custom audience toegestaan volgens het EDPB. Over het verzamelen en gebruik van persoonsgegevens voor custom audiences zegt de EDPB het volgende:
- De persoonsgegevens die de betrokkene aan een adverteerder versterkt (zoals een telefoonnummer of e-mailadres)
- De persoonsgegevens die gebruikt wordt door de adverteerder om diezelfde betrokkene gerichte advertenties te tonen
Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het uploaden van de informatie in een matchingtool-platform. Het matchingtool-platform is ook zelfstandig verantwoordelijk aangezien het de keuze maakt om gegevens van gebruikers beschikbaar te stellen, een advertentietool. Samen zijn platform en adverteerder verantwoordelijk voor het matchingproces, selectie van targeting criteria, de rapportage met resultaten van de campagne en het uploaden van de unieke ID’s.
Je kunt een custom audience schetsen als je goed communiceert met de gebruiker. Wanneer deze hun informatie achterlaten moeten ze toestemming geven dat het gebruikt kan worden voor andere doeleinden. Vanuit deze informatie kun je vervolgens een custom audience maken waaraan je gerichte advertenties kunt laten zien.