Advertainment
Het woord advertainment wordt gebruikt om de relatie tussen entertainment en reclame te weergeven. Het verschil tussen een advertentie en advertainment is de manier waarop reclame wordt gemaakt. Bij gewone reclame gaat het volledig om het product.
Advertainment gaat over reclame die voorkomt in verschillende soorten media. Hierbij kun je denken aan televisie, films, liedjes, etc. Deze vormen van media worden gecombineerd met reclame-elementen om een merk of product te promoten. Je ziet het wel vaker in een film of serie, dat ze een bepaald merk snoep eten of expliciet laten zien. Het is een productplaatsing, maar het soort media dat je kijkt gaat niet alleen over dat merk of product gaat.
Vormen van advertainment
Er zijn drie vormen van advertainment die het meest belangrijk zijn:
- Productplaatsing: Er wordt in de media vorm verwijst naar producten of diensten met promotionele doeleinden
- Productintegratie: Het product wordt geplaatst en speelt een daadwerkelijke rol in een programma of film
- Branded entertainment: Een vorm van entertainment door merken om de aandacht van consumenten voor een langere periode te behouden
In het welbekende Nederlandse programma Goede Tijden Slechte Tijden komt vaker advertainment voor. Er werd tijdens het programma over de jaren gebruik gemaakt van productplaatsing en productintegratie. Branded entertainment gaat meer over het maken van entertainment wat gekoppeld is aan het merk. Een bekend voorbeeld hiervan is The Lego Movie. Heel deze film, gaat over het product van Lego. Maar de entertainment kant hiervan is een film.
Het advertainment proces
Met de opkomst van nieuwe vormen van reclame startte ook de industrie van productplaatsing. Hierdoor zijn er een hoop aparte onderdelen die ontstaan zijn, puur voor deze markt. In sommige gevallen is er een contractuele overeenkomst is voor een advertentiecampagne met productplaatsing.
Dan worden er scripts verstuurd naar producenten met uitleg hoe het merk of product benoemd moet worden. Aangezien het kan gebeuren dat dit script niet aansluit met de productie gaat de producent tegen dit voorstel in. Afhankelijk van het product, merk en advertentie idee worden er afspraken gemaakt tussen de twee partijen. Hiermee kunnen ze een soepele samenwerking vaststellen. Om deze samenwerking uit handen te geven wordt er een reclamebureau als tussenpersoon gebruikt.