Skyscraper techniek
Het creëren van waardevolle content op basis van bestaande content wordt de skyscraper techniek genoemd. De skyscaper methode is eigenlijk een soort meeliften op succesvolle en populaire content. Je ziet het vaak genoeg bij socialmedia trends gebeuren. Een goed voorbeeld is YouTubers die allemaal dezelfde soort video filmen omdat het populair is. Maar de skyscraper techniek kan ook geïmplementeerd worden bij websites. Er zijn hier bijvoorbeeld populaire onderwerpen die je kunt inzetten op je website om het zoekverkeer te verhogen.
Bij de skyscraper methode is het wel slim om wat populair is op een originele manier te gebruiken. Kijk wat voor content er is over dat onderwerp en speel hierop in door iets aan te bieden wat nog niet is gedaan bij dit onderwerp. Door de relevantie van je website omdat er veel op dit onderwerp gezocht wordt krijg je een steeds hogere zoekmachinescore. Maar je originaliteit over dit onderwerp kan er ook voor zorgen dat andere websites gaan linken naar jouw website, wat ook weer zorgt voor hogere relevantie.
De skyscraper methode inzetten
Als je de skyscraper methode wilt gebruiken kun je dit doen in de volgende stappen:
- Doe onderzoek en inventariseer welke content er over dit onderwerp is
- Analyseer de content om te achterhalen welke content er mogelijk mist over dit onderwerp
- Deze content kan bestaan uit bepaalde informatie die mist of een pakkende manier van informatieoverdracht
- Na het opsporen van de missende (vorm van) content is het aan jou om deze te creëren
- Probeer vervolgens zoveel mogelijk relevante links te krijgen naar jouw content door contact te maken met andere websites die over deze content hebben geschreven
- Ten slotte is het belangrijk je content zo trendy en up-to-date mogelijk te houden
Door het creëren van waardevolle content kun je jouw website aanzienlijk hoger in de zoekresultaten laten komen. Maar naast content is autoriteit een kernbegrip bij SEO-optimalisatie. Autoriteit verkrijg je door middel van linkbuilding. Door het plaatsen van relevante en originele content die gedeeld wordt door andere websites creëer je autoriteit en goede content. Zo voelt de skyscraper techniek niet eens zo erg als ‘meeliften’.