Phishing
Phishing is een vorm van oplichting via het internet of telefoon waarbij mensen worden verleid om privacygevoelige informatie af te staan. Een bekend voorbeeld van phishing is een valse e-mail namens een bank met het verzoek om accountgegevens in te voeren via een website. Achter de e-mail en de website zit in werkelijkheid een oplichter die deze gegevens kan gebruiken om geld weg te sluizen.
Internetfraude door middel van phishing maakt gebruik van de onwetendheid of onoplettendheid van slachtoffers. Door het gemak waarmee je op het internet anoniem kunt blijven is het vrij eenvoudig om je voor te doen als iemand anders of voor een bepaalde organisatie.
Behalve e-mail worden ook instant messaging, virussen en malware ingezet voor phishing. Wanneer bannerreclame wordt ingezet om ongemerkt of onder valse voorwendselen informatie te ontfutselen of kwaadaardige software te installeren spreken we ook wel van malvertising.
Bescherming tegen phishing
De meeste toegepaste phishingtechnieken zijn redelijk makkelijk te herkennen. In de eerste plaats met een dosis gezond verstand. Een bank zal nooit zomaar een e-mail naar klanten sturen en zeker niet om inloggegevens op te vragen. Een nagemaakte website wijkt voor iemand die goed kijkt duidelijk af van de huisstijl van een bank of ander bedrijf. En wie op een link klikt doet er goed aan eerst in de statusbalk van de browser te kijken waar de link werkelijk naar verwijst. Meestalzijn teksten van phishing-oplichters ook doorspekt van (ver)taalfouten.