Assortiment
Ook wel: aanbod of sortiment
Het assortiment is de verzameling producten die worden aangeboden door een winkel of leverancier.
Het assortiment wordt gevormd door een selectie van artikelen die uit voorraad of op bestelling kan worden gekocht en/of geleverd.
Omvang van het assortiment
Wanneer we spreken over een breed assortiment dan betekent dit dat een aanbieder een keur aan verschillende soorten artikelen aanbiedt, uit verschillende productgroepen. Warenhuis V&D is een voorbeeld van een winkel met een breed assortiment, dat bestaat uit onder meer mode, sieraden, wonen, boeken en electronica.
Een bedrijf dat juist een smal assortiment aanbiedt noemen we ook wel een speciaalzaak of specialist. Denk aan een warme bakker, die zich specifiek richt op de verkoop van brood en banket, of een electronicaketen die is gespecialiseerd in computers.
De diepte van het assortiment geeft aan hoeveel keus er is binnen een bepaalde productgroep. Dit zie je bijvoorbeeld sterk terug bij supermarkten. De breedte van het assortiment van een kleine supermarkt zal nagenoeg overeenkomen met die van een grotere winkel, maar bij de grote supermarkt heb je van elk product keuze uit meerdere varianten en merken.
De totale hoeveelheid verschillende producten die wordt aangeboden heet ook wel de lengte van het assortiment.
Prijsniveau en consistentie
Naast de dimensies breedte en diepte wordt ook vaak de hoogte genoemd als eigenschap van het assortiment. Hiermee wordt dan gedoeld op de prijsstelling.
Bij zowel een supermarkt als een warme bakker kun je brood kopen, maar bij de bakker betaal je doorgaans een iets hogere prijs. Door dagelijks zelf ambachtelijk vers brood te bakken onderscheidt zijn hoge assortiment zich op basis van kwaliteit.
Het is niet alleen belangrijk welke verschillende producten het assortiment vormen, er zal ook altijd sprake zijn van een zekere samenhang.
Zo zal het assortiment van een supermarkt voornamelijk bestaan uit een brede keur aan levensmiddelen. Het assortiment van een bakker bestaat uit brood en banket, maar het valt te betwijfelen of het een succes zou worden als hij daarnaast ineens ook fietsen zou gaan verkopen. Daarentegen zie je vaak bij slagers een klein schap met levensmiddelen, omdat dit goed aansluit bij de reden en het tijdstip dat klanten de winkel binnenstappen.
Rol van producten binnen het assortiment
Afzonderlijke artikelen en productgroepen kunnen een verschillende rol hebben binnen de winkel of het verkoopkanaal.
Sommige producten worden veel verkocht en hebben dus een hoge omloopsnelheid, anderen minder. Veelverkochte producten zijn vaak artikelen waarvoor klanten speciaal naar een bepaalde winkel gaan, zoals de rookworsten van de Hema. Die producten worden wel traffic builders genoemd.
Producten met een lager verkoopvolume hebben vaak andere functies binnen het assortiment. Deze producten kunnen een interessante toevoeging aan het assortiment zijn vanwege een hogere marge. Of omdat ze invulling geven aan een doelstelling om een breed en/of diep assortiment te voeren. Een juwelier zal niet dagelijks zijn duurste horloge verkopen, maar dit kan wel voor extra publiek bij de etalage en klanten in de winkel zorgen.
Kosten van het assortiment
Wie een zeer diep of breed assortiment wil aanbieden, zal voldoende verkoopvolume moeten genereren om de kosten van dit grote assortiment te kunnen dekken. Een groter assortiment vereist meer inkoop, voorraadoppervlakte, schapruimte en promotie. Hier staat een hoger risico tegenover dat de verkoper met onverkochte of onverkoopbare producten blijft zitten.
De opkomst van e-commerce heeft veel veranderd voor de detailhandel. Webwinkels zijn met hun efficiënte distributiekanalen beter in het aanbieden van bepaalde productgroepen dan traditionele winkels. Zo zijn veel platenzaken uit het straatbeeld verdwenen doordat hun specialistische aanbod veel eenvoudiger en goedkoper te verkrijgen is geworden via het internet.