Klantprofiel
Een klantprofiel is een beschrijving van de karakteristieke kenmerken van een specifieke consument. Hierbij wordt een fictief persoon vormgegeven dat symbool staat voor de (ideale) doelgroep van een organisatie. Een klantprofiel kan op een groot deel gebaseerd worden op bestaande klanten en diens recente activiteiten maar er kan ook een profiel worden geschetst van een gewenste doelgroep. In het laatste geval is er sprake van de creatie van een ideal customer profile. Daarnaast zijn er organisaties die gebruik maken van meerdere klantprofielen als de karakteristieke eigenschappen van verschillende doelgroepen te ver uiteenlopen.
Bij het creëren van een klantprofiel wordt de focus gelegd op zaken als leeftijd, locatie, hobby’s, functie, inkomen, koopgedrag, doel/ motivatie en uitdagingen en/of pijnpunten. Door de grote beschikbaarheid aan data kan er op een relatief eenvoudige manier inzicht worden verkregen in deze punten. Al deze kenmerken zijn van groot belang om de communicatie met de klant te kunnen personaliseren wat zeker in deze huidige maatschappij een duidelijke onderscheidende waarde vormt. Hiermee hebben we meteen het belang van het creëren van een klantprofiel aangegeven. Een bedrijf dat diens doelgroep goed kent, is immers beter in staat om deze consument op de juiste manier te benaderen met marketingactiviteiten. Op basis van een goed geformuleerd klantprofiel kan een sales funnel worden opgesteld en/of worden geoptimaliseerd. Dit is de reden dat veel bedrijven zeer veel belang hechten aan het opstellen van een klantprofiel. De beschikking hebben over het “signalement van de klant” maak het mogelijk om veel eenvoudiger nieuwe leads te vinden, nieuwe prospects te kwalificeren, account based marketing vorm te geven (marketinguitingen personaliseren) en een klantenbinding op te bouwen.