Advertentienetwerk
Ook wel: advertentiebureau
Een advertentienetwerk is een bureau dat bemiddelt tussen adverteerders en uitgevers. Een advertentienetwerk neemt de verkoop van de uitgever en de inkoop van de adverteerder werk uit handen en ontvangt hiervoor een vergoeding. Door de connecties in de markt kan een netwerk naast kosten besparen ook bijdragen aan betere resultaten. Zoals hogere inkomsten voor uitgevers en een beter bereik tegen lagere kosten voor adverteerders.
Dienstverlening van advertentiebureaus
Het netwerk brengt partijen met elkaar in contact. Dit kan via een online platform, maar ook in de vorm van persoonlijk contact met verkopers (al dan niet telefonisch of via e-mail). Het bureau zorgt voor de administratieve afhandeling van campagnes, bestaande uit rapportages, facturatie aan adverteerders en betaling van de uitgevers.
Door te werken met een advertentienetwerk kan een adverteerder in één keer adverteren in het volledige netwerk of binnen een specifiek kanaal. Door te adverteren via vele kleinere uitgevers kan alsnog een groot bereik worden gecreëerd en kan de adverteerder makkelijker toegang krijgen tot bepaalde kanalen.
Sommige netwerken kennen een veilingmodel en spelen dus ook een rol in de prijsbepaling van inventory.
Voorbeelden
Een voorbeeld van dergelijke advertentieprogramma’s zijn een affiliatenetwerken. Het aanbod van een affiliatenetwerk beslaat enerzijds websites die advertentieruimte aanbieden en anderzijds adverteerders die campagnes aanbieden. Het affiliatenetwerk geeft websites toegang tot campagnes van aangesloten adverteerders, zorgt ervoor dat zij de juiste bannercodes kunnen toevoegen aan hun sites en zorgt voor de financiële afrekening.
Veel grote bedrijven hebben hun eigen advertentienetwerken. Google kent Google Ads (adverteren), Google AdSense (uitgevers) en DoubleClick (online- en offline advertenties). Ook grote websites als Twitter en Facebook hebben hun eigen advertentieprogramma’s.