Social commerce
Door de opkomst van social media is een nieuwe vorm van E-commerce ontstaan: social commerce. Social media platformen zoals Instagram, Facebook, Pinterest en LinkedIn worden hierbij als verkoopplatform gebruikt. Voor retailers is het mogelijk hun producten te adverteren op deze platformen.
Het belangrijkste aspect van social commerce is dat het niet teveel voelt als reclame. Social media is dé manier om persoonlijker contact te hebben met je doelgroep. De productplaatsingen worden dus zo organisch mogelijk in een post verwerkt. Een van de meest populaire methodes van social commerce is het plaatsen van een producttag. Bij een post worden producttags geplaatst met de link naar één of meer artikelen op de website. Je wordt bij het klikken op de link doorgestuurd naar het artikel. Vervolgens kan de klant gelijk bestellen en afrekenen.
Social commerce binnen je bedrijf
Maar wat verandert er in je bedrijf door social commerce?
- De organisatie verandert: Marketing, product en logistiek kan veranderen door het inzetten van social commerce. Al deze afdelingen moeten hun samenwerking gaan integreren. Als producten op social media worden gepromoot is het namelijk wel handig als deze op voorraad zijn
- De manier waarop je producten neerzet: Op een website plaats je simpele productfoto’s. Dit is heel anders bij het plaatsen van producten op social media. Probeer mooie sfeerfoto’s te maken waar zo veel mogelijk producten in staan op een organische manier
- De toegankelijkheid van producten wordt vergroot: Een goudmijn voor retailers en merken is UGC – User Generated Content. UGC biedt de kracht om de consument bij jouw producten te betrekken om ze vervolgens te motiveren een aankoop te doen
- De bewustheid van waar de consument zit: Het is belangrijk de producten te verkopen via social media kanalen die aanslaan op de social media consument van dat platform. Daarom is het nog steeds mogelijk om andere producten via een ander platform te verkopen. Dit is dan gericht op consumenten die niet op social media zitten
Voor retailers betekent social commerce een nieuwe manier om je doelgroep te bereiken. Door via nieuwe kanalen de klant aan te spreken wordt de E-commerce strategie aangepast. Dit is natuurlijk afhankelijk van je merk. Niet elke soort winkel kan hun focus verbreden tot social media, zeker als het niet bij je merk past. Maar het zou kunnen dat sommige winkels in de toekomst in plaats van een webwinkel compleet overgaan tot social commerce marketing.