Poem Model
Het Poem model vormt een combinatie tussen Paid, Owned en Earned Media. Deze driedeling verwijst naar de combinaties die kunnen gemaakt worden tussen de betaalde, eigen of relationele en verdiende media. Hierbij worden de afzonderlijke waardes van de verschillende mediatypen samengevoegd tot één geheel. Om een goed beeld te krijgen van dit model is het goed om eerst een beeld te hebben wat de verschillende mediatypen inhouden:
· Paid media kanalen zijn de kanalen waarvoor betaald moet worden om hierop te kunnen adverteren. Hierbij kan gedacht worden aan Google Ads.
· Owed Mediakanalen zijn kanalen waar een organisatie zelf de controle over heeft en waarop het bedrijf de aandacht van de doelgroep kan trekken. Hierbij kan gedacht worden aan de eigen website, social media kanalen of Youtube.
· Earned media is een term voor verdiende media. Hierbij kan gedacht worden aan social mediaberichten over een bedrijf, mond-tot-mond reclame en het delen van content over een specifieke organisatie of aanbod.
Het Poem model is gericht op content marketing waarbij de focus ligt op het samenbrengen van de kracht van de exposure uit de diverse mediakanalen. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van het feit dat de verschillende kanalen elkaar kunnen beïnvloeden. Hierbij kan er gebruik worden gemaakt van de kanalen waarover wél de controle kan worden uitgevoerd (de owned en de paid kanalen al kan er minder uitgeoefend worden op het laatste kanaal) om de aandacht te trekken van de kanalen waar er geen invloed over uitgeoefend kan worden, dus de Earned kanalen.
Voorbeelden van het toepassen van het Poem model is het delen van waardevolle content van een website op social media of het verzamelen van praktische tips uit een community om dit te delen in een e-book. Ook het gebruik maken van een influencer om een aanbod te promoten wordt gezien als het toepassen van het Poem model.
Wat is het Peso model?
Het Peso model is een uitgebreidere variant van het Poem model. De afkorting Peso staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media. Hierbij blijven de Paid, Earned en Owned aspecten ongewijzigd maar wordt het model aangevuld met shared media. Deze vorm van exposure wordt vormgegeven door social media kanalen. In geval van shared media wordt de focus uitsluitend gericht op participatie en interactie met consumenten, in vorm van likes en shares op Facebook, likes, reacties en het opslaan van berichten op Instagram en de retweets op Twitter.