Zero Click Search
Onder adverteerders en marketeers is de term Zero Click Search steeds bekender aan het worden. Zero Click Searches gaan over de zoekopdrachten waarbij het antwoord door Google zelf wordt gegeven. Zodra het antwoord gegeven is voelt de gebruiker minder snel de behoefte meer om een website te bezoeken. Dit creëert grotere macht voor Google, maar minder bezoekers voor website-eigenaren. Dankzij Zero Click Searches wordt het percentage bezoekers van organische zoekresultaten steeds kleiner.
Zero Click Searches komen vooral voor bij “waar ligt…” of “wie is…” vragen. Als een gebruiker zoekt naar een antwoord op een vraag in de zoekmachine wordt er vaak door Google zelf al een antwoord gegeven. Dit is vooral in de Engelstalige zoekmachines van Google, maar ook steeds meer in de Nederlandstalige versie.
H2: De Slachtoffers van Zero Click Searches
De vier meest voorkomende Zero Click Searches zijn:
- 1-antwoordvragen: Zoals wie, wat, waar, wanneer en hoe vragen
- Rekenmachines: Zoals van kilogram naar pounds, euro naar dollars en kilometer naar miles
- Woordenboek: Definities van een term of wat iets is
- Navigatie: Via Google Maps waar alle vervoersmogelijkheden voorgesteld worden
Het grootste probleem van Zero Click Search zit bij websites die antwoord geven op dit soort vragen. Hierbij kun je denken aan woordenboek websites die als gevolg aanzienlijk minder bezoekers krijgen. Minder bezoekers leidt logischerwijs naar minder inkomsten. Ook al bieden deze websites vaak geen producten aan, ontvangen ze wel inkomsten uit advertenties.
Het beste advies wat wordt gegeven om de toename van Zero Click Searches bij te blijven is: blijven opletten. Het internet veranderd constant en het zoekgedrag van gebruikers ook. Probeer zo goed mogelijk te letten op deze veranderingen om niet achter te blijven. Voeg nieuwe content toe die de bezoeker prikkelt. Hierdoor creëer je meer waarde aan je website en zal je sneller winnen dan een Zero Click Search.