Ship from store
De term “ship from store”, ook wel “verzenden uit winkel” genoemd, is in een korte tijd steeds bekender geworden. De term is nu bijna gebruikelijk om te horen voor retailers, zeker in de detailhandel. Deze verandering van bekendheid heeft voornamelijk te maken met de invloed van het internet. Door de opkomst van het internet en online shoppen is de wereld van verzending en uitvoering veranderd. Nu wordt niet alleen producten verzonden naar de fysieke winkel, maar ook direct naar de consument. Ondertussen is online shoppen zo populair dat er een zee aan winkels is die niet eens een fysieke locatie hebben.
Mensen blijven steeds meer thuis waardoor het gemakkelijker is om producten naar je toe te laten komen. Hierdoor moeten retailers harder werken dan ooit om de toenemende hoeveelheid producten de worden besteld bij te houden. De “ouderwetse” retailers hebben het voordeel dat ze een ruime opslag hebben in hun fysieke winkels. Door deze opslagruimtes te gebruiken kunnen deze retailers bestellingen op lokaal gebied verzenden. Dit geeft een voorsprong op e-commerce giganten die langer doen over een verzending. Hier komt dus ook de term Ship from Store vandaan.
Ship from store voordelen
Deze nieuwe manier van verzending heeft voor de retailer en algemeen een aantal voordelen:
- Snelheid: Lokale vervoerders kunnen snel het pakket bezorgen, soms zelfs op dezelfde dag. Er zijn in grote steden zelfs fietskoeriers ingeschakeld
- Betere voorraadverdeling: Het ene product verkoopt als een gek in de ene winkel, maar amper in de andere winkel. Door deze ‘slapende’ voorraad naar goed-verkopende winkels te verplaatsen blijft het minder lang in de voorraad staan. Hierdoor is er indirect ook minder nood voor sales en kortingen van deze producten
- Vermindering douanekosten: Doordat er lokaal besteld en bezorgd wordt zijn er aanzienlijk minder douane kosten. Alleen als de producten uit het buitenland komen bij de inkoop kunnen er douanekosten bijkomen
Ship from store en Covid-19
De Ship from Store tactiek is een slimme oplossing voor de afname in fysieke winkels in de afgelopen decennia. Door de offline en online verkoopkanalen te combineren kan elke retailer sneller hun klanten bereiken. Er zijn maar een handvol retailers die deze stap daadwerkelijk hebben genomen.
Vanwege de huidige coronacrisis zijn vele meer winkelketens gedwongen stappen te ondernemen. Aangezien bijna alle fysieke winkels gesloten zijn moet er een andere manier gebruikt worden om omzet te maken. Een opkomst hierdoor is ook het Click & Collect systeem. De consument kan online shoppen en de bestellingen ophalen in de winkel.
Er wordt verwacht dat e-commerce een derde van alle retailverkopen zal vertegenwoordigen. Deze verwachting was van vóór 2020 en de coronacrisis. Er is met zekerheid te zeggen dat dit aandeel door Covid-19 is vergroot en versneld.