GTmetrix
Een handige tool om de snelheid te bepalen en verbeteren van je website is GTmetrix. Met deze tool wordt je website op 30 verschillende punten beoordeeld. Een soort APK voor je website in plaats van auto. Je kunt de url van je website invullen in GTmetrix om de volgende gegevens te zien:
GTmetrix Grade
- Performance – De prestatiescore telt voor 70% mee aan de GTmetrix Grade en weergeeft hoe je pagina presteert vanuit het perspectief van de gebruiker
- Structure – Structuurscore telt voor 30% van de GTmetrix Grade en weergeeft hoe goed je website is opgebouwd voor optimale prestaties
Web Vitals
- Page Load Time – De laadtijd van een pagina, als je pagina langer dan drie seconden nodig heeft om te laden moet dit verbetert worden
- Total Page Size – De grootte van de pagina, de pagina laadt langzamer als deze veel informatie en beelden bevat van een groot formaat
GTmetrix Grade
Aan de hand van de 70/30 verhouding krijgt de GTmetrix Grade een A, B, C, enzovoorts. De hoogste score te behalen is A. De prestatiescore bestaat uit de zes statistieken:
- First Contentful Paint (FCP) – 15%
- Snelheidsindex – 15%
- Largest Contentful Paint (LSP) – 25%
- Tijd tot interactief – 15%
- Totale blokkeringstijd – 25%
- Cumulative Layout Shift (CLS) – 5%
De structuurscore heeft geen directe invloed op de prestatiescore. Maar het kan wel de pagina prestaties verbeteren, wat uiteindelijk zorgt voor een hogere GTmetrix score. Er is een complete lijst van structuuraudits om de structuurscore te kunnen verbeteren.
Website verbeteren
Per score onderdeel is een apart tabel met verbeterpunten. De bovenste verbeterpunten in deze lijst zijn de punten met de meeste impact. Er staat ook aangegeven hoeveel impact een verbeterpunt kan hebben voor die score. Bij elk punt is er een uitklapvenster waarop je kunt klikken voor extra uitleg hoe je de punten kan aanpassen.
Realiseer wel dat het vrijwel onmogelijk is om een score van 100% te behalen. Ook zijn niet alle verbeterpunten die gegeven worden nodig. Dit hangt namelijk af van je website. Stel dat jouw website het belangrijk vindt foto’s te laten zien van een hoge kwaliteit, dan ligt er minder prioriteit op een snelle website. Het is ook een kwestie van uitvogelen hoe je de scores zo hoog mogelijk houdt zonder kwaliteit van websitecontent te verliezen.