Retailmarketing
Retailmarketing is het vakgebied binnen marketing en communicatie dat zich richt op promotie- en marketingactiviteiten voor bedrijven die actief zijn in de detailhandel. Met retail wordt het (weder)verkopen van producten en diensten aan particulieren bedoeld. Dit gebeurt voornamelijk via traditionele winkels en webshops.
Het doel van retailmarketing is het genereren van bekendheid voor een retailer en zijn producten, om zo de verkoop te stimuleren. Via retailmarketing kunnen nieuwe klanten worden aangetrokken, of kan product door middel van een aanbieding of nieuwe introductie onder de aandacht worden gebracht bij bestaande klanten.
Binnen retailmarketing spelen de gebruikelijke onderdelen van de marketingmix, zoals product, prijs, plaats en promotie, een centrale rol. Kenmerkend voor retailmarketing in deze mix is het belang van plaats. Een winkel op een a-locatie zal meer klanten trekken en een product dat een prominente plek in het schap krijgt zal vaker worden verkocht.
Binnen de detailhandel worden voor promotie uiteenlopende platformen toegepast. Veel winkeliers werken met een periodieke folder waarin aanbiedingen en acties in de spotlights worden geplaatst. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld ook televisie, radio, e-mailnieuwsbrieven, websites en sociale media worden ingezet.
Marketing gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de bezoekers van een winkel wordt ook wel instore marketing genoemd.