Marketingplan
Een marketingplan is een weergave waarin geformuleerd staat hoe een organisatie een specifieke markt of doelgroep wil benaderen met als doelstelling om zoveel mogelijk omzet te genereren. Het rapport is gebaseerd op zowel interne- als externe onderzoeken en analyses. Deze onderzoeken en analyses vormen de basis van de strategische-, tactische- en operationele keuzes die hierop volgen. De interne- en externe omgevingsanalyse kan gebruikt worden om op de meest effectieve manier in te spelen op de kansen en bedreigingen van buitenaf in combinatie met de sterke en zwakke punten van een organisatie. De hieruit voortkomende gewenste marketing inzet en de marketingdoelstellingen worden weergegeven in een marketingplan. Een marketingplan is dus een rapport dat omschrijft hoe een onderneming met behulp van een marketingmix ernaar streeft om te voldoen aan de wensen en behoeften van de klant.
Een marketingplan bestaat uit de volgende onderdelen:
· Een omschrijving van de doelstelling van het marketingplan · SWOT analyse · Een omschrijving van de doelgroep · Een omschrijving van de marketingdoelstellingen
· Een omschrijving van de marketingstrategie
· Een weergave van het marketingbudget
· Een omschrijving van de marketinginstrumenten
Voordelen van het gebruik van een marketingplan:
· Een marketingplan kan gebruikt worden als hulpmiddel bij een analyse van een omgeving.
· Een marketingplan draagt bij om klantgerichte acties te ondernemen
· Een marketingplan heeft een interne communicatieve functie
· Een marketingplan kan dienen als blauwdruk om te beoordelen of specifieke doelstellingen aan het eind van een periode zijn gerealiseerd.