Instore marketing
Ook wel: instore communicatie
Instore marketing of instore communicatie omvat alle vormen van marketing en communicatie die binnen een winkel plaatsvinden. De doelstelling van instore marketing en communicatie is om het gedrag van consumenten die zich al op de winkelvloer bevindt te beïnvloeden, voornamelijk om de omzet per klant te verhogen.
De voornaamste wijze waarop instore marketing plaatsvindt is door extra aandacht te vestigen op bepaalde producten en aanbieden en de klant hiermee tot een aankoop te verleiden. Voorbeelden hiervan zijn de winkelindeling (inclusief het toepassen van kopstellingen), toonbankdisplays, posters, productdemonstraties en het inzetten van narrowcasting en loyaliteitsprogramma’s.
Het gedrag van klanten in de winkel en de effectiviteit van instore marketing kan worden geanalyseerd aan de hand van meetgegevens, welke verzameld kunnen worden via onder meer klantentellers en WiFi-beacons.
Online instore marketing
Ook de wijze waarop webshops hun bezoekers tijdens het online winkelen proberen te beïnvloeden met marketing en communicatie kan worden aangeduid als een vorm van instore marketing. Principes als het onder de aandacht brengen van aanbiedingen en gerelateerde artikelen en het verleiden tot het kopen van producten met een hogere marge zijn bij e-commerce vergelijkbaar met dezelfde methodes in fysieke winkels.