Influencer
Een influencer is een bekend persoon die een bovengemiddelde invloed heeft op het gedrag van anderen. Deze invloed bestaat doorgaans uit een combinatie van een groot bereik en een aansprekende reputatie of autoriteit.
Veel influencers bieden hun invloed op het koopgedrag van hun volgers aan om producten en winkels te promoten in ruil voor een (financiële) tegenprestatie. De promotie bestaat meestal uit het plaatsen van foto’s of zichtbaarheid in video’s op sociale media, website of videokanaal.
Populaire platformen die worden gebruikt door influencers zijn sociale media (zoals Instagram, TikTok, Facebook en Twitter), videoplatform zoals YouTube en Twitch en eigen websites en weblogs. Hoe meer volgers een influencer heeft hoe groter het bereik en hun invloed.
Voor beroemdheden zoals acteurs, artiesten, tv-presentatoren, sporters en modellen levert het werk als influencer een interessante bijverdienste op. Veel succesvolle influencers die hun bekendheid en autoriteit puur te danken hebben aan het internet kunnen zelfs leven van hun inkomsten als influencer.
Influencer marketing
Het gebruik van influencers als marketingstrategie wordt influencer marketing genoemd. Hierbij worden influencers ingezet door bedrijven gebruikt om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Vooral voor bedrijven met een jonge doelgroep wordt het inzetten van influencers steeds belangrijker.
Veel beginnende influencers laten zich verleiden tot het aanprijzen of recenseren van een product in ruil voor een gratis exemplaar, oftewel een barter deal. De meer ervaren influencers met een groter bereik ontvangen voor hun diensten over het algemeen altijd een vergoeding.
Voordelen en nadelen van influencer marketing
Volgens onderzoeken zijn de aanbevelingen van influencers voor veel consumenten vergelijkbaar met die van vrienden en familie. Influencers bouwen een band op met hun publiek. Veel online content creators hebben hun reputatie opgebouwd door het delen van hun kennis of dingen die ze goed kunnen. Ze kunnen deze band en hun status gebruiken om hun volgers te inspireren tot aankoopbeslissingen.
De betrouwbaarheid die influencers uitstralen maakt influencer marketing effectiever dan andere vormen van marketing. Wereldwijd gaan inmiddels al honderden miljarden dollars om in influence marketing. Er bestaan bureaus die de juiste adverteerders en influencers aan elkaar matchen en die helpen bij het leggen van contacten en het maken van campagnes.
Tegelijk zullen influencers en adverteerders vanwege het afbreukrisico zorgvuldig om moeten gaan met hun commerciële activiteiten. Met name authenticiteit en geloofwaardigheid zijn belangrijk. Ook wordt het niet gewaardeerd als promotie op de kanalen van een influencer de overhand krijgt.