Snapchat Business
Snapchat business is een term die betrekking heeft op het vormgeven van marketingactiviteiten op dit social media platform. Snapchat business is dus een commerciële Snapchat-toepassing. Voor veel bedrijven is dit een interessante keuze. Snapchat is een zeer populair social media platform (dagelijks bijna 2 miljoen gebruikers in Nederland) om marketingactiviteiten te ontplooien. Het platform is vooral gericht op de jongere doelgroep. Op dit platform kunnen foto’s en video’s (de “snaps”) gedeeld worden met bekenden. Deze snaps zijn maar voor een bepaalde tijd te bekijken. Het betreft hier een snelle weergave omdat de foto’s en video’s ook maar één keer te bekijken zijn. Snapchat business is een uitstekende mogelijkheid om de doelgroep op een snelle en informele manier kennis te laten maken met een aanbod en hierdoor bijvoorbeeld een initiële interesse in te wekken. Daarnaast is Snapchat uitstekend geschikt als social media platform om een merk te versterken, een verhaal te vertellen of direct contact te hebben met de doelgroep.
De twee grootste voordelen van Snapchat als marketingkanaal zijn de snelheid en de eenvoud. Snapchat business kan op een redelijk eenvoudige manier worden vormgegeven.
Er kan hierbij gebruik worden gemaakt van een grote diversiteit aan tools in vorm van bijvoorbeeld geofilters, snapcodes, lenzen en emoji/ stickers. Daarnaast is het goed om te realiseren dat deze marketingboodschap ook gedeeld kan worden op andere social medianetwerken zoals Facebook en Instagram. Op deze manier kan er gebruik worden gemaakt van de kracht van herhaling, iets wat zeer praktisch is bij het vormgeven van Snapchat business. Het nadeel van deze keuze is immers dat foto’s en video’s zeer snel verdwijnen waardoor het een flinke uitdaging kan vormen om een blijvende indruk achter te laten.