Frequency cap
Een frequency cap bepaalt hoe vaak de bezoeker van een website een bepaalde reclamecampagne of een specifieke banner te zien mag krijgen, bijvoorbeeld drie keer binnen de gehele campagne. Frequency caps kunnen ook per browsersessie, per dag, per week of per maand worden ingesteld. Diverse ad serving tools ondersteunen het instellen van een frequency cap en werken hiervoor met cookies.
Dankzij een frequency cap kan het campagnebudget van een adverteerder effectiever worden ingezet. Dit wordt vaak toegepast bij CPM-campagnes. Vaak moet een bezoeker een banner enkele keren zien voor hij doorklikt. Als een banner echter al erg vaak is getoond, neemt de kans dat er nog geklikt wordt af. Door vooraf een frequency cap af te spreken wordt voorkomen dat er nog steeds budget wordt besteed aan bezoekers die waarschijnlijk toch niet meer zullen doorklikken.
Wanneer een frequency wordt toegepast op een CPC-campagne is het doel vooral om de uitgever van de website in staat te stellen na het bereiken van de frequency cap andere banners aan een bezoeker te tonen waarin de bezoeker wellicht wél geïnteresseerd is.