Click and collect
Met de komst van Corona hebben een hoop winkels zich aangepast met een Click & Collect systeem. Ook voor Corona was de term Click and Collect al bekend. Maar zeker toen de winkels moesten sluiten was het een erg slimme oplossing voor het kunnen verkopen van producten. Click & Collect betekent vrij letterlijk: het online bestellen en ophalen van een aankoop bij de winkel. Het Click and Collect proces heeft de volgende stappen:
- Via de website, app of bestelpagina maakt de klant een bestelling en klikt vervolgens voor ‘ophalen’
- Afhankelijk van de winkel kan de klant vooraf betalen of bij het ophalen van de bestelling
- Na het maken van de bestelling wordt er een bevestigingsmail verstuurd met de ophaalafspraak
- Het bedrijf/de winkel maakt vervolgens de bestelling gereed
- De klant haalt zelf de bestelling op met het ophaal- of betaalbewijs
Verschillende Click & Collect methodes
Er zijn verschillende Click & Collect methodes voor jouw bedrijf. Dit hangt volledig af van welke producten je verkoopt. Er zijn 4 algemene software mogelijkheden met Click & Collect integratie:
- Kassasysteem (of POS)
- E-commerce platforms (voor webwinkels of apps)
- Onafhankelijke Software in combinatie met kassasysteem, social media of webshop
- Online verkoopplatform
Wanneer je een Click and Collect systeem wilt gaan integreren zijn er een aantal dingen die nodig zijn. Hierbij kun je denken aan een bestelpagina/website, een online betaalsysteem, een voorraadsysteem en een notificatiesysteem voor jou en de klant. De meeste bedrijven met een online platform hebben deze onderdelen al. Maar bij een onafhankelijk Click & Collect systeem is dit nog nodig.
Voordelen en nadelen van Click & Collect
Er zijn verschillende voordelen voor klant en verkoper bij Click & Collect. Een voordeel voor zowel klant als verkoper is dat de klant het product gelijk kan ruilen indien nodig. Daarnaast is er in de meeste gevallen geen sprake van verzendkosten of ophaalkosten. Dit is bij een normale online bestelling vaak wel het geval. Het verkopen van producten gaat simpel en snel door duidelijke afspraken over de ophaalmomenten.
Het nadeel is dat ‘funshoppen’ niet echt meer mogelijk is. Met funshoppen wordt het strompelen door de winkels bedoeld. Omdat klanten bij click & collect verplicht zijn een ophaalafspraak te maken is de magie van lekker winkelen weggenomen. Voor aanbieders betekent het soms een aanzienlijk lagere omzet, omdat je lang niet zoveel fysieke bezoekers en aankopen hebt als eerst.