Behavioral targeting
Bij behavioral targeting wordt het gedrag van een bezoeker geregistreerd, bijvoorbeeld de pagina’s die men heeft bezocht. Hiervoor wordt onder meer gebruik gemaakt van tracking cookies. Deze kennis wordt vervolgens gebruikt om de inhoud van de website geautomatiseerd aan te passen aan de bezoeker, vaak door hem passende bannerreclame te tonen die zijn afgestemd op zijn interesses.
Behavioral tageting wordt veel toegepast door advertentienetwerken om zo een hogere click through rate te behalen op beschikbare advertentieruimte. Wanneer advertenties nauw aansluiten op waarin een bezoeker is geïnteresseerd, is de kans groter dat hij op een banner zal klikken en vervolgens conversie zal genereren. Bij behavioral advertising betaalt de adverteerder dan ook vaak per klik of per conversie.
We onderscheiden on-site targeting, waarbij het klikgedrag binnen één site wordt geanalyseerd, en network targeting, waarbij een bezoeker dankzij een samenwerking tussen websites of binnen een netwerk over meerdere sites kan worden gevolgd. Met behulp van event tracking kunnen behalve kliks en weergaven ook andere interacties en gebeurtenissen worden geregistreerd.