We-commerce
We-commerce is een paraplubegrip voor concepten binnen e-commerce die erop gericht zijn om van online winkelen een sociaal proces te maken. Waar je je in een fysieke winkel bewust bent van de aanwezigheid van andere klanten, biedt een webshop doorgaans een individuele en besloten beleving. We-commerce doorbreekt dit door klanten met elkaar in contact te brengen.
Een webwinkel kan klanten met elkaar in contact brengen door hen opmerkingen en beoordelingen bij producten te laten plaatsen. Of door te laten zien hoeveel klanten zich op de site bevinden en waar bestellingen zoal vandaan geplaatst worden. Of door bezoekers een publiek verlanglijstje te laten aanleggen dat zij ook actief kunnen delen met hun familie, vrienden en kennissen.
Ook kan worden gedacht aan integraties van sociale media, door bezoekers hun favoriete producten te laten delen of liken.
In een overtreffende trap overstijgt we-commerce het niveau van de individuele webwinkel. Klanten worden gefaciliteerd om zich te verenigen, of regelen dit zelf. Als groep zijn zij niet alleen in staat om onderling ervaringen te delen, maar hebben zij ook de invloed om kortingen en inkoopvoordelen af te dwingen.