Targeting
Ook wel: targeted advertising, gepersonaliseerd adverteren, audience targeting of targetten
Bij targeting worden reclame-uitingen van adverteerders zo veel mogelijk gericht aan personen waarvoor deze interessant zijn. Door advertentiebudget te besteden aan een publiek dat bestaat uit potentieel geïnteresseerde klanten behaalt een advertentiecampagne een hoger rendement.
Online targeting
Vanwege de technische mogelijkheden wordt audience targeting veel toegepast bij online adverteren, bijvoorbeeld met behulp van banners. Het verzamelen van interesses en andere kenmerken wordt aangeduid met profiling.
Behavioral targeting
Targeting kan onder meer worden gebaseerd op iemands interesses, naar aanleiding van internetpagina’s die een gebruiker eerder heeft bezocht (behavioral targeting), de inhoud van de pagina die wordt bekeken (contextual targeting) of op het feit dat een bezoeker eerder op de site van de adverteerder is geweest (retargeting).
Demografische targeting
Ook kan targeting worden toegepast op demografische gegevens, zoals geslacht, leeftijd, opleiding en sociale klasse. Deze gegevens kunnen worden verkregen uit externe bronnen. Vaak wordt deze vorm van targeting niet toegepast op persoonsniveau, maar wordt gewerkt met “gemiddelde” profielen en bijbehorende verdeling per medium. Deze wijze van targeting wordt veel toegepast bij het inplannen van reclamespots op radio en televisie.
Meer algemene vormen van targeting zijn iemands geografische locatie (op basis van IP-adres), specifieke onderdelen van een website, het tijdstip van de dag of dag van de week. In sommige branches wordt zelfs getarget op het weer, omdat dit van invloed kan zijn op de conversie.