(Online) Marketplaces
Ondanks dat online marktplaatsen al jaren bestaan, is de invloed van deze pas later meer zichtbaar aan het worden. Maar wat is een online marketplace precies? Onder een online marktplaats vallen B2C of B2B e-commerceplatformen waar derde partijen hun producten/diensten kunnen verkopen. De eigenaar van het platform zorgt voor de transacties en alles wat daarbij hoort. De meest bekende online marketplaces zijn:
- Marktplaats.nl
- Uber.com
- Airbnb.com
- Bol.com
- Booking.com
- Thenextcloset.com
De stijgende populariteit van online marketplaces is te danken aan de gebruiksvriendelijkheid. Het is ideaal om op één platform alles te kunnen vinden. Als je op zoek bent naar alles om te reizen is Booking.com je beste vriend. Als je naar tweedehands kleding zoekt kan Thenextcloset.com of Vinted.com je verder helpen. In het geval dat je alles op één plek wilt, is Marktplaats.nl of Bol.com je beste vriend. Een online marktplaats biedt een ontmoetingsplaats waar vraag en aanbod van diensten, goederen en informatie samenkomen.
3 soorten online marktplaatsen
Binnen de term ‘online marketplace’ zijn verschillende soorten marktplaatsen te onderscheidden. In totaal zijn er 3 verschillende online marketplace soorten:
- Horizontale marktplaatsen: Dit soort marktplaatsen bieden verschillende producten, diensten en/of merken aan, die vallen binnen dezelfde categorie. Een voorbeeld van een horizontale marketplace is Booking.com. Zij bieden auto’s, vluchten en accommodaties die allemaal te maken hebben met het onderwerp ‘reizen’
- Verticale marktplaatsen: Deze marktplaatsen verkopen juist producten, diensten en/of merken die vallen in dezelfde productgroep. Thenextcloset.com is hier een goed voorbeeld van. Zij bieden een marketplace voor enkel tweedehands kleding
- All-in-one marktplaatsen: De naam zegt het al, maar dit zijn marktplaatsen die zich niet richten op één bepaalde productcategorie of doelgroep. Bekende voorbeelden hiervan zijn Marktplaats.nl en Bol.com.
Er wordt verwacht dat de hoeveelheid online marketplaces nog aanzienlijk gaat toenemen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat men steeds meer zoekt naar gemak. Hierdoor zijn plaatsen waar je alles op één plek kunt vinden steeds populairder. Vroeger ging men ook naar de slager en groenteboer voor de boodschappen terwijl alles nu bij elkaar ligt in de supermarkten. Door in te zetten op feedmarketing kun je als bedrijf inspelen op de stijgende trend van online marketplaces.