Google Grants
Om als non-profitorganisatie te kunnen adverteren kun je gebruik maken van Google Grants. Hiermee wordt een alternatief aangeboden wanneer je geen dure AdWords campagne kunt uitzetten als non-profitorganisatie. Zolang je een organisatie bent met een maatschappelijk goed doel heb je mogelijk recht op een Google Grant.
Google Grants biedt non-profitorganisaties een advertentietegoed van $10.000 per maand. Dit budget kan gebruikt worden om AdWords campagnes met hun initiatieven en missie te promoten. Maar wat is AdWords dan? Google AdWords is het betaalde adverteerprogramma van, je raadt het al, Google. Advertenties die via AdWords zijn uitgezet komen boven de SEO-resultaten te staan. SEO gaat over optimalisatie van onbetaald verkeer, terwijl SEA betaalde advertentieoptimalisatie inhoudt. Google AdWords valt dus onder SEA verkeer.
Regels van de Google Grant
Eigenlijk is het ontwerp van Google Grants hetzelfde als dat van AdWords. Het verschil zit hem vooral in dat Google Grants ontworpen is voor non-profitorganisaties. Er wordt een tegoed aangeboden aan deelnemers die gratis hun advertenties weergeven op Google. Deze organisaties maken en beheren hun eigen account op AdWords met de volgende beperkingen:
- Er is een dag budget van $330
- Het maximale Cost-Per-Click (CPC) budget ligt op $2
- Er kunnen alleen campagnes uitgezet worden met zoekwoord targeting
- De advertenties zijn alleen op Google.nl zichtbaar
- De advertenties bestaan alleen uit tekstadvertenties
- Zolang de campagne wordt onderhouden worden de advertenties getoond
Organisaties die niet de Google Grant aan kunnen vragen zijn organisaties zoals overheidsinstanties, ziekenhuizen, scholen en politieke partijen. Je organisatie moet in het bezit zijn van een CBF-keurmerk, een CBF-verklaring of een erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn. Om te kijken of je in aanmerking komt, kun je kijken op Google Grants.