Cross channel
Cross channel marketing gaat over het voldoen van de klantervaring via meerdere kanalen. Het belangrijkste hierbij is dat de kanalen en afdelingen op elkaar afgestemd zijn. Andere namen voor deze marketingstrategie is multichannel of omnichannel marketing.
Wanneer alle kanalen goed op elkaar afgestemd zijn zal jouw merk beter herkenbaar zijn. Dit creëert namelijk een herkenbaar profiel van jouw bedrijf. Hierbij kun je denken aan een banner, advertentie en website die qua vorm goed samenhangen. Als je een advertentie ziet in een magazine die aansluit op de website herkent de klant deze overeenkomsten sneller.
Het optimaliseren van de touchpoints
Er zijn ontzettend veel kanalen die ingezet kunnen worden bij cross channel marketing. Zowel offline als online. De belangrijkste cross channel kanalen zijn:
- Website en/of webshop
- Winkellocaties
- Advertenties in de vorm van een banner
- De social media kanalen (Facebook, Instagram, Twitter & LinkedIn)
- E-mail en nieuwsbrief
- Blogs
- Flyer
- Radio en TV reclame
Afhankelijk van de kanalen die bruikbaar zijn bij jouw bedrijf is het dus belangrijk dat deze een geheel vormen. De banneradvertenties horen aan te sluiten op de vormgeving van de flyer en website. Creëer hier een uniforme uitstraling binnen alle kanalen.
Multichannel, omnichannel of cross channel?
Het verschil tussen multichannel en omnichannel zit hem in een aantal aspecten. Ook al lijken de twee methodes in grote lijnen op elkaar, zijn er toch verschillen aanwezig. Multichannel maakt onderscheid tussen verschillende verkoopkanalen. Omdat de winkelervaring bij elk kanaal kan afwijken wordt er per kanaal hier en daar wat aangepast. Omnichannel staat voor een uniforme inrichting van service, aanbod en klantervaring. Cross channel marketing gaat naast ‘kopen’ over de after-sales service, het voortraject en klantbinding.
Een uniforme uitstraling is erg van belang bij alle kanalen. Toch is het slim per kanaal te kijken of een andere aanpak nodig is. Er zitten namelijk vaak verschillende doelgroepen op verschillende kanalen. Offline reclame en kanalen worden over het algemeen meer gezien door een oudere doelgroep. Socialmediakanalen zijn vaak meer gericht op ervaring en minder op commerciële doeleinden. Door goed te kijken waar elke doelgroep zit en hoe die er uit ziet bouw je een sterke cross channel strategie op.