Consideration set
Ook wel: evoked set
De term consideration set heeft betrekking op het aantal merken dat een persoon direct meeneemt in het beslissingstraject bij een aankoop. In plaats van het in overweging nemen van het totale aanbod aan producten en merken om in een behoefte te voorzien, maakt een persoon vooraf al een selectie van opties zonder zich hierover verder te informeren. Deze selectie wordt de evoked- of de consideration set genoemd.
Dit gedrag in de besluitvorming van een consument is vooral zichtbaar als er sprake is van een overvloed aan keuzemogelijkheden. In dat geval maakt de betreffende persoon een keuze uit de gekende favorieten en wordt het volledige andere aanbod genegeerd. Dit andere aanbod wordt niet in overweging genomen ongeacht de prijsstelling of de kwaliteit hiervan. Het betreft hier een gedrag in het consumer decision making process waar vooral de gevestigde merken handig op inspelen om het vertrouwen te winnen bij de consument.
Consideration set in verhouding met de totale set en de awareness set
De consideration set/ evoked set vormt onderdeel van de totale set en de awareness set. De totale set is het volledige aanbod (van merken) waarvoor de doelgroep kan kiezen. De term awareness set heeft betrekking op de merken waarvan de doelgroep bewust is, dus de merken die een persoon kent en linkt aan een behoefte. De consideration set/ evoked set bestaan uit merken die volgens de bewuste persoon in aanmerking komen voor de keuze.