Advertentietegoed
Ook wel: advertising credit of ad credit
Advertentietegoed is een uitstaand geldbedrag dat besteed kan worden aan het plaatsen van advertenties. Veel advertentienetwerken, waaronder die van Google en Facebook, werken met advertentietegoeden. De Engelse term voor advertentietegoed is ad credit.
Wanneer een adverteerder aan campagne start worden de kosten voor het weergeven van banners of het klikken op links vanuit het advertentietegoed betaald.
Betaling
Werken met een advertentietegoed is een vorm van prepaid betalen. Het advertentienetwerk is hierdoor verzekerd van de betaling van de banners, tekstlinks en/of andere uitingen die worden geplaatst.
Een advertentietegoed kan handmatig worden opgewaardeerd met behulp van een credit card of een andere aangeboden vorm van online betalingen zoals PayPal of iDEAL. Veel advertentiebureaus en netwerken vragen om machtiging om het advertentietegoed automatisch te kunnen opwaarderen.
Gratis advertentietegoed
Het aanbieden van gratis advertentietegoed is een veel toegepaste methode om nieuwe adverteerders te werven. Hierdoor wordt het laagdrempelig gemaakt om kennis te maken met een advertentieplatform. Tot een bepaald bedrag gratis adverteren via bijvoorbeeld Google Ads of Facebook levert in feite gratis conversie op. Advertentienetwerken hopen uiteraard dat de nieuwe klant blijft hangen en het advertentietegoed na het verbruiken van het gratis tegoed aanvult door middel van een betaling.
Om in aanmerking te komen voor een gratis tegoed dient bij het registreren van een nieuw account over het algemeen een promotiecode te worden ingevoerd. Bij het gebruik van een geldige code wordt het advertentietegoed eenmalig opgewaardeerd met het beloofde bedrag. Codes worden zowel digitaal als door middel van fysieke coupons, vouchers en advertenties verspreid.