Social Branding
Social branding is een term voor het gebruik maken van social media om een organisatie of een aanbod op deze platformen onder de aandacht van de doelgroep te brengen. De achterliggende gedachte hierbij is dat het aanbod op een sociale (lees: betrokken) manier op de markt gebracht wordt. Social brands luisteren actief naar de doelgroep en laten zien dat ze veel waarde hechten aan hetgeen de doelgroep belangrijk vindt. In het vervolg hierop gaan social brands op zoek naar win-win situaties met haar doelgroep. Op deze manier raakt een doelgroep steeds meer betrokken bij het aanbod en ontstaat er een gevoel van loyaliteit. Social branding is het bouwen aan een relatie met een klant waar voor beide partijen winst uit te halen is. Deze doelstelling wordt gerealiseerd door meerwaarde voor mensen en communities te creëren.
Eisen aan een social brand
Social brands profileren zich op een menselijke manier. Formaliteit wordt hierbij vervangen door karakter, waarden, doel en oorzaak. Social branding wordt vormgegeven door verschillende vormen van content. Er kan gekozen worden voor informatievoorziening, (persoonlijk) nut, entertainment, beloning, een identificatiemiddel of iets dat aansluit waar men voor staat. In dit geval is zowel een goede content kwaliteit als een goede timing van groot belang. Daarnaast is het van groot belang dat social brands goed omgaan met zowel positieve- als negatieve feedback. Op deze manier wordt een merk authentiek en transparant, iets wat de belangrijkste doelstelling is van social branding.