Pijnpunten
De term pijnpunten wordt in de marketingwereld gebruikt om de obstakels die een klant weerhoudt om over te gaan op een bestelling of een aankoop (van een product of dienst) uit te drukken. Pijnpunten die klanten ervaren kunnen betrekking hebben op de propositie van een aanbod maar zeker ook op een aantal praktische zaken die betrekking hebben op de website.
Voorbeelden van mogelijke pijnpunten bij bezoekers
Het ontbreken van de gewenste betaalmogelijkheden, een slechte productomschrijving of een onduidelijke website structuur kunnen pijnpunten zijn waardoor een bezoeker van een online platform besluit om de site te verlaten, zonder een aankoop te doen of een bestelling te plaatsen. Het is voor een organisatie dan ook van groot belang om achter de pijnpunten te komen. Hiervoor is het van belang dat er geluisterd wordt naar de klanten. Als meerdere mensen dezelfde pijnpunten ervaren, verdienen deze pijnpunten uiteraard extra aandacht.
Minder pijnpunten = meer omzet
Het is voor elk bedrijf van belang om zo min mogelijk pijnpunten aanwezig zijn op de website. Door dit aantal fors terug te dringen kan het conversiepercentage van de website namelijk flink omhoog schieten. Klanten hebben namelijk geen redenen meer om af te haken waardoor de kans groter is dat zij het gehele aankoopproces doorlopen. Op deze manier wordt er meer omzet gehaald uit de bestaande bezoekers.