Funnel tracking
Door middel van funnel tracking kan je visualiseren of de pagina’s van je website de gebruiker efficiënt naar de doelpagina leiden. Een tracking systeem op je website meet dus de customer journey. In het geval van een webshop is de doelpagina de betaalpagina. De voorpagina of homepagina heeft meestal de meeste bezoekers omdat dat de eerste pagina is die gebruikers tegenkomen als ze op de bedrijfsnaam zoeken of direct de URL intypen. De pagina’s die daaronder vallen hebben vaak minder bezoekers, aangezien de gebruikers vaak de website verlaten voordat het doel is bereikt. Wanneer de website niet goed te navigeren is en hierdoor niet gebruiksvriendelijk is, zal het bouncepercentage hoger liggen.
Een goede sales funnel
Om een goede sales funnel tracking neer te zetten moeten deze punten verwerkt worden:
- Vindbaarheid – Prospects moeten de producten of diensten kunnen vinden, zorg dat je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachine
- Verbinding – Prospects gaan tegenwoordig zelf op zoek naar informatie en willen overtuigd worden van jouw uniekheid. Je website moet zorgen voor overtuiging met duidelijke informatie om leads te genereren
- Experience – Mensen maken de meeste beslissingen emotioneel en onbewust. Laat de website inspelen op het onderbewuste en emotionele van de mens. Geef prospects een gevoel van herkenning om vertrouwen te winnen
- Vertrouwen – Je wilt natuurlijk dat de anonieme bezoeker verandert in een klant. Maar de anonieme gebruiker deelt pas zijn of haar e-mailadres als er vertrouwen en waarde zit voor de klant. Genereer leads door relevante en waardevolle content te bieden
- Relevantie – Elke lead doorloopt zijn eigen buyer journey. Maak buyer personas met bijpassende buyer journeys op je website. Door lead nurturing in te zetten richt je campagnes in op verschillende onderwerpen passend bij verschillende buyer personas
- Service – Maak waar wat je belooft. Klanten zullen sneller terug komen én anderen jouw producten of diensten aanraden als je service optimaal is.
Een goede sales funnel
Een goed gedefinieerde verkooptrechter heeft verschillende fases die beginnen bij de lead tot de leveringsfase. Het doel is dat de prospect de sales funnel verlaat, er conversie heeft plaatsgevonden en de prospect verandert in een loyale klant. Het is belangrijk elk onderdeel van de funnel goed bij te houden en te controleren. Je wilt natuurlijk niet dat een potentiële klant afhaakt voordat er een conversie heeft plaatsgevonden. Blijf de sales funnel analyseren, optimaliseren, monitoren en maak rapportages om inzichtelijk te maken wat wel werkt en wat niet werkt.